Bycie liderem nie jest wcale łatwe, dlatego że osoba taka musi posiadać po pierwsze wielki wpływ na całą grupę, a po drugie musi posiadać także władze i posłów. Jedynie nieliczne osoby mogą jeść liderami, bo tak faktycznie nie da się tego nauczyć. Bezsporne cechy trzeba już sobie posiadać, a resztę można wypracować, niemniej jednak gdy ktoś mnie nie ma absolutnie tych cech przywódczych, to żadne szkolenie czy kurs nie sprawi, że zostanie dobrym liderem.
Ludzie, którzy pytają jak zarządzać zespołem, w dużej liczbie przypadków mają już jakieś doświadczenie i mają też świetny charakter.
Jeśli mówimy o charakterze, to przede wszystkim mowa jest tutaj osobach ekstrawertycznych, czyli takich, które bardzo chętnie nawiązują kontakty z innymi i są skore do emanowania emocjami. W przeciwieństwie do introwertyków ekstrawertycy są osobami towarzyskimi i jest to niezwykle ważny aspekt w przypadku przechodzenia grupie. Szkolenia dla handlowców, którzy chcą sprzedawać więcej, opierają się głównie na zarządzaniu ludźmi, a też na kierowaniu ludźmi. Osoba, która woli się zajmować handlem, musi mieć świadomość tego, jak wpłynąć na innych ludzi, bo jest to niezbędne do tego, ażeby przekonać i do zakupu. Szkolenia obsługa klienta również odbywają się na podobnym zakresie.
W tym przypadku podobnie mowa jest o tym, że powinno się wyprasować w ludziach dokładnie określone cechy, które będą pozwalały na to, by osoby takie mogły należycie pracować z klientem, czyli żeby mogły się z klientem dogadać, zrozumieć jego potrzeby i obawy, a też wytłumaczyć wszystko, co powinno się i zadbać o to, żeby klient był zadowolony ze współpracy. Szkolenia rozwiązywanie problemów wyglądają nieco ponownie. Chodzi tutaj głównie o to, by wyszukać odpowiednią drogę postępowania i zminimalizować ryzyko rozwoju problemowej sytuacji. Problem trzeba stłumić już zarodku, dlatego że zbagatelizowany, może się rozwinąć ktoś większego, a to z kolei negatywnie przełoży się na jakość pracy. Oczywiście to wszystko spełniają również szkolenia z komunikacji, czyli z poprawnego wyrażania , a dodatkowo interpretowania swoich myśli uczuć. Najlepsza komunikacja to taka, która funkcjonuje w dwie strony, czyli nie tylko i wyłącznie słuchamy, niemniej jednak też mówimy oraz dodatkowo nie tylko i wyłącznie mówimy, ale też wsłuchujemy się to, co inni mają mam do powiedzenia. Na tym polega prawdziwy dialog, jeżeli już komunikacja nie funkcjonuje w dwie strony, to kontrolowanie zespołem czy jakakolwiek obsługa klienta jest w tym przypadku po prostu niemożliwe, bo jej efekty nie będą na tyle bardzo dobre, żeby nas satysfakcjonowały. Trzeba się wtedy podszkolić i nauczyć czegoś nowego.
Zobacz również: szkolenia obsługa klienta.