Polska blogosfera. Jak się rozwijała?


Komputery i internet /

Rozwój w blogowaniu

Różnego rodzaju blogi internetowe są dziś zwyczajnym elementem polskiej części internetu. Z początku prowadzone jedynie przez garstkę zapaleńców – pomiędzy których najwięcej było nastolatków – dziś prowadzone są przez największe światowe firmy, a najbardziej wpływowi blogerzy mogą liczyć na kontrakty opiewające na bardzo wysokie, sięgające dosłownie kilkuset tysięcy zł kwoty. A jako że blogi teraźniejsze są w polskim internecie od ponad dwóch dekad, warto przybliżyć sobie ich historię i wskazać najbardziej przełomowe momenty w dziejach polskiej blogosfery.

Za początek blogowania w naszym kraju uznaje się rok tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiąty siódmy, kiedy powstała pierwsza strona zawierająca internetowy miesięcznik jej posiadacza – ten jednak nie słyszał wtedy o blogach (nazwa wywodzi się z języka angielskiego – web log), zatem nie utożsamiał się zbyt z opisywanym nurtem. Na pojawienie się jego następców nie powinno się było natomiast długo czekać, bo już po kilku miesiącach w polskim i internecie zaczęły pojawiać się strony z dziennikami i pamiętnikami twórców. Wkrótce z zachodnich krajów dotarł do nas trend blogowania, a największe wówczas portale internetowe udostępniły swoim użytkownikom narzędzia pozwalające na blogowanie bez konieczności posiadania umiejętności takich jak kodowanie HTML czy obsługa serwerów.

Pierwsze polskie blogi internetowe nie skupiały wokół siebie szerokich rzesz czytelników. Były bowiem kierowane przede wszystkim do znajomych autorów i tylko nieliczne były czytane przez większe ilości osób. Te drugie z czasem przekształciły się w miejsca z własną publicznością, których autorzy pełnili funkcje opiniotwórcze. Ten trend zbiegł się też z innym – rozwojem blogów tematycznych. Były one prowadzone przez fachowców w swoich dziedzinach i dotyczyły najróżniejszych tematów. Do dziś działają blogi internetowe poruszające takie tematy jak rozmaite dyscypliny sportu, wszelkiego rodzaju rzemiosło, rękodzieło i hobby, podróży po różnych regionach Polski i świata, sztuka, literatura, komiksu, wydarzenia lokalne czy wiele innych. Co ważne, dla twórców wielu z nich blog jest zasadniczym sposobem na życie i priorytetowym źródłem zarobków.

Ostatnie lata przyniosły też inny trend – a mianowicie coraz częstsze wykorzystanie środków wyrazu innych niż pisanie bloga. Dzisiejsi blogerzy bardzo chętnie sięgają bowiem po narzędzia do tworzenia filmów wideo (które najczęściej publikowane są przez nich na YouTube), a także możliwości oferowane przez social media, na czele z Instagramem i multifunkcjonalnym Facebookiem, a również w nieco mniejszym stopniu, mikroblogowym Twitterem.