Spaliny wydobywające się z silników wysokoprężnych zawierają cząstki stałe, które mogą wpływać na środowisko i zdrowie człowieka, dlatego pojazdy wyposażone w silniki diesla są na prawdę bardzo często standardowo wyposażone w systemy filtracji. Filtr DPF jest jednym z elementów tego typu systemów i jego priorytetowym misją jest wychwytywanie cząstek sadzy i innych zanieczyszczeń powstających w trakcie spalania paliwa. Filtr ten umożliwia zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, co wpływa na spełnianie norm emisji obowiązujących w różnych państwach a także w określonych strefach ekologicznych.
Mechanizm działania polega na zatrzymywaniu cząstek stałych w strukturze filtracyjnej, które następnie ulegają procesowi wypalania w trakcie pracy silnika, co umożliwia na przywrócenie całkowitej drożności filtra.
Filtr DPF wymaga odpowiedniego użytkowania pojazdu, ażeby proces samooczyszczania mógł przebiegać w sposób efektywny. Samoczyszczenie filtra zachodzi zazwyczaj w trakcie dłuższej jazdy w określonym zakresie obrotów i temperatury spalin, co powoduje wypalenie nagromadzonej sadzy. Krótkie trasy miejskie, częste zatrzymania i niska temperatura pracy silnika mogą ograniczać skuteczność tego procesu, prowadząc do stopniowego gromadzenia się osadu w filtrze. W takich przypadkach niezbędne staje się stosowanie dodatkowych procedur lub urządzeń wspomagających regenerację filtra, które pozwalają przywrócić jego właściwości filtracyjne i zachować zgodność z standardami emisji.
Eksploatacja filtra DPF wiąże się też z koniecznością monitorowania parametrów pracy silnika i stanu samego filtra. Przyszłościowe pojazdy wyposażone w systemy diagnostyczne mogą informować kierowcę o potrzebie regeneracji lub wystąpieniu problemów z drożnością filtra. Zaniedbanie takich sygnałów może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa, spadku mocy silnika albo awarii układu wydechowego. Dlatego filtry DPF są projektowane tak, by zagwarantować długotrwałą pracę przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej funkcjonalności filtracji, pod warunkiem przestrzegania założeń producenta dotyczących eksploatacji i okresowych kontroli.
Różnorodność konstrukcji i materiałów wykorzystywanych do produkcji filtrów DPF daje możliwość na stosowanie ich w różnych typach silników i pojazdów, zarówno osobowych, jak i ciężarowych. Niektóre filtry posiadają dodatkowe powłoki lub systemy wspomagające proces wypalania sadzy, co zwiększa skuteczność filtracji przy krótszych trasach lub zmiennej eksploatacji. W współzależności od warunków pracy pojazdu a także stylu jazdy filtr DPF może wymagać okresowej konserwacji albo konwersji, a jego prawidłowe funkcjonowanie pozostaje istotnym elementem ograniczania emisji cząstek stałych i spełniania założeń środowiskowych w motoryzacji.
Polecam: demontaż dpf łódź.